Köp- och leveransvillkor

Allmänna villkor

De angivna försäljningspriserna är inklusive moms 25%. Priserna gäller tills vidare. Vi förbehåller oss rätten till
prisändringar. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.Vi förbehåller oss felskrivningar av pris samt av mjukvaran bakom e-handeln gjorda felberäkningar,sker det meddelas ni alltid av vår kundtjänst per telefon/e-post och har då rätt att annullera eventuella köp. Förekommer andra priser i andra publiceringar så är det alltid aktuella priserna i E-handeln som gäller.

För att handla i HF-Bryggans E-handel måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera order från personer som uppgivit felaktiga uppgifter och/eller har betalningsanmärkningar. Falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls alltid. Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagerhållning, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning. Priserna är inkl. moms om inget annat har angivits.

Du betalar en fraktkostnad per beställning. Kostnaden baseras på den volym dina varor har samt vilket fraktsätt som används. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

Eventuella reklamationer måste ni meddela vår kundservice inom 7 dagar från mottagningsdatumet. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar den är du betalningsansvarig. Får vi tillbaka paket som inte lösts ut av dig förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur. Om varan skadas eller kommer bort under transporten med tredjepart är kunden betalningsansvarig och skall då vända sig till sin transportör gällande ersättningsrutin.

Som kund hos HF-Bryggan Sverige / Hillskär Marinteknik AB har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Meddelande om retur ska skickas till vår kundservice senast 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid vår kundservice innan du returnerar varan för att få reda på retur och återbetalningsrutin. Meddelandet skall innehålla följande information; 1) ordernummer 2) fakturanummer 3) namn på de produkter du vill returnera 4) orsak till retur.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan ska förpackas i sin originalförpackning med tillhörande emballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Sätt inga adresslappar direkt på varans yta. Du måste själv bekosta retur av varor. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto – tänk på att du ansvarar för returförsändelse! Återbetalning sker snarast när vi mottagit och godkänt returnerad produkt. Ange alltid bankens namn, clearing nummer och kontonummer vid återbetalning.

Behandling av personuppgifter

HF-Bryggan Sverige / Hillskär Marinteknik AB kommer inte att dela med sig av dina personuppgifter eller adress och e-postuppgifter till något annat företag. Personuppgifter som du lämnar via vår hemsida kommer endast att användas för att kunna skicka information till dig i samband med beställningar, frågor eller enligt de val du gjort t.ex. i samband med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev eller vill ta del av våra erbjudanden. Du som konsument har rätt att begära: – Att registrerade uppgifter ändras- Att registrerade uppgifter raderas Kontakta oss om ni är i behov av något av detta. Vid eventuell tvist kommer HF-Bryggan Sverige / Hillskär Marinteknik att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls alltid. Läs mera om behandlingen här.

Leveransvillkor

Leverans sker till av kunden angivna leveransadress. Avlastning av transporten av större gods ska ombesörjas av kunden om inget annat överenskommits. Här behövs truck/traktor med en lyftkapacitet på ca 1000 kg. Lyckas inte lossning på anvisad adress körs varorna till närmaste anvisad av kund eller utsedd av HF-Bryggan plats för lossning. Detta kan medföra en extra kostnad för beställaren (kund). Sker detta är beställaren ansvarig att ålägga den extra kostnaden samt själv bekosta eventuell utkörning till anvisad leveransadress. Våra bilar levererar hem till dig* (dock ej inburet) och du hjälper chauffören att lasta av. Varorna levereras till fastighetens tomtgräns eller till lägenhetens port. Vägen till lossningsplatsen måste vara farbar för en lastbil. Tänk på att lastbilen kan vara upp till 15 meter lång (2,7 m bred och 4,5 m hög) och att den behöver plats för att vända. Praktiska begränsningar kan gälla för vissa orter. Leveransen sker dagtid (vardagar). * Undantag finns för vissa skärgårdsöar där vi levererar till närmsta kaj. Öar med vägfärja kan medföra en extra kostnad, detta meddelas i såfall i samband med orderbekräftelsen.

Paket max 32 kg samt A-Pontoner levereras via närmaste utlämningsställe. Du får ett SMS eller en brevanvisning när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan.

Reklamationer

Eventuella reklamationer gällande kvalité och kvantitet måste göras inom 7 dygn efter leverans.

Betalningsvillkor

Betalning via Svea Ekonomi. Faktura eller delbetalning enligt deras allmänna villkor.
Betalning med Visa och Mastercard garanterar en snabb och säker betalning enligt deras allmänna villkor.
Direktbetalning genom bank.

Företagsfaktura:

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Äganderätt

Produkten äganderätt flyttas över från säljaren till kunden då hela köpeskillingen erlagts.

Leveranstid

Leveranstid är normalt 1-14 dagar. Besked ges i samband med order. Om du vid ett och samma tillfälle beställer produkter med olika leveransveckor, är det den med högst vecka som styr leveransen. Produkterna har olika leveranstid beroende på om de finns på vårt lager, standardvara, specialbeställning av produkt, tillverkningsvara. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer du bli kontaktad och informerad om anledningen till förseningen och då få en ny leveranstid. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad om du anser att den nya leveranstiden inte passar. OBSERVERA att leverans till vissa postnummer medför en förlängd leveranstid.

Returer

Kunden ansvarar och bekostar returnering av produkter.

Ansvar för fel och brister

Föreligger fel i varan som HF-Bryggan Sverige / Hillskär Marinteknik AB ansvarar för, åtar sig HF-Bryggan Sverige / Hillskär Marinteknik AB att efter eget val, avhjälpa felet eller leverera ny vara. Eventuella anspråk på materialfel eller felkonstruktioner skall göras omgående då det upptäcks eller senast 14 dagar efter skadetillfälle. Om HF-Bryggan Sverige / Hillskär Marinteknik AB inom skälig tid avhjälpt felet eller levererat ny vara, har köparen inte rätt att kräva prisavdrag. HF-Bryggan Sverige / Hillskär Marinteknik AB har även rätt att hänvisa köparen direkt till den eventuella tillverkaren av varan för felets åtgärdande.

Force majeure

I händelser som inte gått att förutspå eller påverkningsmöjligheter inte finns pga utomstående orsaker, tex krig, strejk, olycka, brand, väderfenomen, pandemi, gränshinder, materialbrister, materialstörningar p.g.a ovan nämnda orsaker mm, är leverantören ej ersättningsskyldig.